Internet

Våra hus har ett fiber-baserat Internet och vi äger områdesnätet. Bredbandstjänsten köper vi från Stockholms stadsnät som blev Bredband2 i februari 2024. Du får den teoretiska maxhastigheten 1000 Mbit/s både upp- och nedströms.

För att kunna komma upp i den hastighet behöver man rätt förutsättningar. En generell rekommendation är att ansluta allt som går med Ethernet(kabel) och köra Wi-Fi(trådlöst) för resterande enheter. Ethernet är betydligt snabbare än Wi-Fi. (läs mer), så när du mäter din hastighet gör du det från en enhet ansluten med kabel.

Traditionell tv-tittande minskar stadigt men den som önskar traditionella Tv tjänster kan själv teckna avtal om TV-tjänst.

Drifttinformation

För aktuell status för bredbandstjänsten, se driftinformation från Bredband 2:

Felsökning

Vid problem, börja alltid med att köra igenom felsökningsguiden. Med några enkla steg kan du själv kontrollera och felsöka din anslutning. Många av de problem du upplever kan du själv åtgärda genom att följa guiden.

Följ guiden, den har löst de flesta problemen hittills. Du får en fråga om du har ett passivt uttag eller en Fiberkonverter. Alla i vårt område har en Fiberkonverter från Bredband2 (Stockholms stadsnät). Ett tips är också att köra guiden hela vägen till det allra sista steget.
Då finns där en knapp man kan trycka på, så skickas det automatiskt in en felanmälan till Bredband2 så får man snabbast hjälp med sitt bredband.

Bredband2 har flera kontaktvägar för att du ska få en så snabb lösning som möjligt. Chatta, maila eller ring.

Bredband2 tog över supporten på följande routrar från Stockholm Stadsnät;
– D-link R15
– Inteno EG500, FG101 & FG500
– Genixis Inteno E600
– Genexis Twist-Router och fiberkonverter

Är det något utöver dessa så måste personen själv felsöka/eventuellt köpa ny router.

Views: 7